Jurnal Pengukuran
Tajuk | 1)A Study Of Student Satisfaction In A Blended E-Learning System Environment Kajian Mengenai Kepuasan Dalam Sistem Persekitaran Pembelajaran Campuran (Blended) E-Pembelajaran | 2) How Does Desktop Virtual Reality Enhance Learning Outcomes? A Structural Equation Modeling Approach Bagaimana realiti maya (Virtual Reality) Desktop Meningkatkan Hasil Pembelajaran? Sebuah Struktur Pendekatan Permodelan Persamaan | 3)The Case For Error Detection Support During Online Testing Kes Untuk Pengesanan Sokongan Kesalahan Ujian Dalam Talian (online) |
Di Tulis Oleh: | Jen-Her Wua, Robert D. Tennyson b,*, Tzyh-Lih Hsia c a Department of Information Management, National Sun Yat-Sen University, 70 Lien-Hai Road, Kaohsiung, 80424, Taiwan b University of Minnesota, 56 East River Road, Minneapolis, Minnesota 55455, United States c Department of Information Management, Chinese Naval Academy, P.O. Box No. 90175 Tsoying, Kaohsiung 813, Taiwan | Elinda Ai-Lim Lee a,b,*, Kok Wai Wong a, Chun Che Fung a a School of Information Technology, Murdoch University, South St, Murdoch 6150 Western Australia, Australia b Faculty of Computer & Mathematical Sciences, MARA University of Technology Sarawak, Jln Meranek, 94300 Kota Samarahan, Sarawak, Malaysia | Amruth N. Kumar Ramapo College of New Jersey 505 Ramapo Valley Road Mahwah, NJ 07430, USA 1 201 684 7712 amruth@ramapo.edu |
Tujuan Kajian | Kajian ini dijalankan untuk mencadangkan sebuah model kajian yang mengkaji faktor-faktor kepuasan belajar dengan menggunakan sistem pembelajaran campuran (blended)e-learning berdasarkan teori kognitif sosial. | Kajian ini adalah untuk menguji bagaimana realiti maya (Virtual Reality)VR meningkatkan pembelajaran dan tidak mempengaruhi pembelajaran. | Kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penyediaan kesalahan kepada pelajar ketika menjalankan ujian secara dalam talian (online), seperti apabila pelajar memasukkan jawapan pada sesuatu masalah, jawapan akan dipaparkan merah sekiranya salah, dan hijau sekiranya jawapan tersebut adalah benar. |
Pendekatan | Menggunakan soal selidik (Questionnaire) | Menggunakan soal selidik (Questionnaire) | Menggunakan ujian dalam talian. |
Persampelan | 518 soalan diedarkan kepada pelajar universiti. Universiti dipilih yang menggunakan sistem BELS. (Blended e-learning System). 376 soal selidik dikembalikan, 164 responden tidak menjawab dengan lengkap. Respon diperolehi sebanyak 40.93% 82 responden diperolehi dari kelas kelas. 128 responden diperolehi dari persekitaran pembelajaran online. Jadi, 212 peserta yang terlibat dalam kajian | Data persampelan terdiri daripada 232 orang pelajar dari sekolah menengah yang berumur dari 15 hingga 17 tahun. Tetapi hanya 210 data pelajar dianalisis kerana 22 orang pelajar tidak menyiapkan tahap pengukuran mereka. Peratus responden adalah 41.9%, 88 orang pelajar lelaki dan 58.1%, 122 orang pelajar perempuan. Min umur peserta kajian adalah dalam lingkungan 16 tahun. | Persampelan diambil dari kumpulan pelajar iaitu: Kumpulan 1: (N=125) Kumpulan 2: (N=79) |
Instrumen | Menggunakan soal selidik kepada peserta kajian. Persampelan kaji selidik dengan menggunakan kajian keratan lintang metodologi . | Menggunakan soal selidik kepada peserta kajian. Persampelan kaji selidik dengan menggunakan data demografi dari sekolah di Timur Malaysia. | Menggunakan ujian dalam talian dengan peserta kajian menjawab 16 permasalahan, Arithmetic Expression. |
Analisis Yang Dijalankan | Analisis dijalankan berdasarkan data demografi, tahap pendidikan, pengalaman dengan BELs. Analisis dan pengukuran dijalankan dengan dengan menggunakan (AVE), Average Variance Extracted. | Analisis dijalankan dengan menggunakan Kolb Learning Style Inventory (KLSI) Version 3.1 Data yang dianalisis adalah data demografi, hasil pembelajaran, dan hubungan dengan realiti maya (Virtual Reality) desktop dapat meningkatkan hasil pembelajaran pelajar. | Analisis yang dijalankan adalah dengan menggunakan 2x2 mixed factor Anova (analisis faktor) dengan skor purata setiap pelajar. |
Rumusan | Keputusan kajian menunjukkan kepuasan belajar akan wujud dengan pembelajaran yang signifikan dengan persekitaran dan sistem pembelajaran campuran. | Pelajar dapat meningkatkan tahap pembelajaran mereka dengan hubungan secara maya, dan mereka dapat membina pengalaman dalam pembelajaran mereka dengan sendiri. | Dengan adanya pengesanan sokongan dalam talian dapat membantu pelajar meningkatkan skor ketika menjalankan ujian dalam talian. |
Ulasan | Jurnal 1: Kajian seharusnya mengkaji dari pelbagai faktor, seperti latarbelakang peserta dan pengalaman peserta kajian menggunakan kaedah pembelajaran (blended learning). Jurnal 2: Data yang diperlukan untuk kajian ini sepatutnya lebih menyeluruh, merangkumi keseluruhan Malaysia. Jurnal 3: Data yang diperlukan adalah sepatutnya lebih banyak kerana analisis yang dijalankan adalah dengan menggunakan kaedah statistik. |
No comments:
Post a Comment