Wednesday, October 13, 2010

4 Jurnal Pentaksiran Formatif


Jurnal  Formatif 1 dan 2


Tajuk
1) Addressing The Assessment Challenge With An Online System That Tutors As It Assesses
Cabaran menilai dengan menggunakan sistem online, tutor sebagai penilai.
2) Construction And Analysis Of Educational Assessments Using Knowledge Maps With Weight Appraisal Of Concepts
Pembinaan dan analisis penilaian pendidikan dengan menggunakan peta pengetahuan dengan pemberat penilaian prestasi.
Di Tulis Oleh: Mingyu Feng · Neil Heffernan ·
Kenneth Koedinger
C.Y. Su*, T.I. Wang
Department of Engineering Science, National Cheng Kung University, No. 1, University Road, Tainan 701, Taiwan, ROC
Tujuan Kajian Membuat penilaian terhadap pelajar, dengan menggunakan sistem ASSISTment.

Penilaian dibuat berdasarkan data  kemahiran dalam pencapaian  ujian mahasiswa akhir tahun matematik yang terdapat dalam sistem  dan interaksi pelajar
Penyelidikan ini mencadangkan pendekatan baru menggunakan KMAAS membantu guru sekolah di Taiwan untuk membuat penilaian pendidikan. Sistem ini membantu guru untuk membuat penilaian dengan mudah dan tepat.
Pendekatan Menggunakan penilaian formatif.

Penilaian yang dibuat bukan hanya dengan menilai kepada jawapan betul atau salah pelajar, tetapi juga kepada usaha.

Keputusan berdasarkan ramalan ujian akhir tahun mahasiswa, skor berdasarkan data interakasi, dan model interakasi.
Menggunakan soal selidik kepada guru untuk menguji sistem. Menggunakan penilaian formatif tentang teknik yang telah digunakan untuk memperbaiki sistem dan rangka untuk lebih berkesan dan cekap.

Kajian ini menggunakan pendekatan baru yang  menggunakan peta pengetahuan dan konsep pemberat penilaian dan lain-lain ICT.
Persampelan Data pertama : Berdasarkan data dari tahun 2004-2005(tahun persekolahan) yang menggunakan sistem ASSISTment di 2 sekolah Menengah di Massachusetts.

Menggunakan : 400 soalan, yang digunakan oleh 700 orang pelajar. Data lengkap yang diperolehi : 417.

Data kedua: berdasarkan  data dari tahun 2005-2006.

3000 orang pelajar yang menggunakan sistem, data dipungut dari 616 pelajar dari Worcester Public Schools, termasuk data online
Guru-guru sekolah  yang menggunakan KMAAS dalam membuat penilaian.
Penilaian diambil daripada 600 orang pelajar, yang melibatkan 3 institusi.
Instrumen  Berdasarkan data : keputusan ujian matematik dan data interaksi.

Data 1: 2004-2005

Data 2 : 2005-2006
Menggunakan bahan-bahan pengajaran , item ujian, dan lembaran ujian.
Analisis Yang Dijalankan Analisis korelasi.

Menggunakan 4 model iaitu :
Lean model, help model, assistance model, dan mixed model.

Analisis yang dijalankan:

Data 2004-2005 bilangan data = 391
Data dari 2005-2006 bilangan data=616

Menggunakan SPSS.
Analisis dijalankan dengan mengukur tahap belajar pelajar dan mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pelajar. Mencadangkan pendekatan baru membina kesan konsep hubungan, mendiagnosis masalah belajar, dan pembelajaran peribadi dalam sains dan matematik.
Rumusan Sistem ASSISTment ini merupakan sistem yang berasaskan web iaitu e-learning dan e-penilaian. Penilaian secara tradisional hanya tertumpu kepada jawapan betul atau salah, dan mengabaikan perilaku pelajar. Dengan adanya sistem KMAAS  tidak menggunakan banyak masa dan tenaga yang banyak untuk upload, download dan membuat file.
Ulasan Dalam kajian penilaian yang menggunakan pendekatan penilaian formatif, ia merupakan penilaian yang dijalankan secara berterusan untuk memantau prestasi, sama ada prestasi penggunaan sistem, dan juga prestasi pelajar yang menggunakan sistem dan juga prestasi dalam pembelajaran. Penilaian formatif juga lebih kepada penilaian proses dan juga dijalankan secara berterusan.

Jurnal 1: Penilaian pembelajaran secara online oleh tutor berdasarkan kepada jawapan betul dan salah.

Jurnal 2: Penilaian Guru kepada pelajar dengan menggunakan pemberat pretasi.

Jurnal Formatif 3 dan 4


Tajuk
3) Mobile Formative Assessment Tool Based On Data Mining Techniques For Supporting Web-Based Learning
Mobil sebagai alat penilaian formatif pada himpunan data berdasarkan teknik untuk menyokong pembelajaran berasaskan web
4) Learning From And With Peers: The Different Roles Of Student Peer Reviewing
Belajar dari rakan sebaya: meninjau peranan yang berbeza
Di Tulis Oleh: Chih-Ming Chen a,*, Ming-Chuan Chen b,1

a Graduate Institute of Library, Information and Archival Studies, National Chengchi University, No. 64, Section 2, ZhiNan Road, Wenshan District, Taipei City 116, Taiwan, ROC

b Graduate Institute of Learning Technology, National Dong Hwa University (Meilun Campus), No. 123, Hua-Hsi Road, Hualien 970, Taiwan, ROC
Harald Søndergaard

Department of Computer Science and Software Engineering

The University of Melbourne, Vic. 3010, Australia
harald@unimelb.edu.au
Tujuan Kajian Kajian ini adalah mengenai penggunaan portfolio pembelajaran berasaskan web dalam prosidur belajar dan menilai persembahan mereka yang melibatkan 6 teori tahap kecerdasan computer iaitu: (statistic correlation analysis) analisis korelasi statistik,(fuzzy clustering),(analysis grey relational analysis), analisis hubungan.
K-means clustering, fuzzy association rule mining fuzzy inference,
Kajian ini bertujuan melihat penilaian formatif yang dijalankan dalam kelas berdasarkan pengalaman penulis dan membantu dalam membuat penilaian pembelajaran.
Pendekatan Menggunakan soal selidik untuk menilai tahap kepuasan peserta dalam mod belajar, soalan melibatkan 24 soalan dengan 5 soalan yang pelbagai untuk menjalankan penilaian formatif. Menggunakan penilaian formatif, menggunakan pendekatan pembelajaran dalam kuliah dan juga sistem pembelajaran secara online (e-learning) dikalangan rakan sebaya.
Penilaian diambil sebanyak 75% dari markah akhir.
Persampelan Dengan menggunakan 35 orang peserta didik dalam kumpulan eksperimen dan 34 orang pelajar dalam kumpulan kawalan yang mengisi soal selidik dalam jangka masa tempoh 2 minggu belajar. Dengan menggunakan soal selidik terhadap 19 orang pelajar  dari 28 yang mendaftar “Quality of Teaching Survey”
Instrumen Menggunakan soal selidik kepada peserta kajian. Menggunakan aplikasi tinjauan secara online dan menggunakan skala Likert.
Analisis Yang Dijalankan Analisis dijalankan adalah berdasarkan analisis:
Hasil penilaian sangat setuju, setuju, disetujui , sangat tidak bersetuju, tidak setuju  dan ditolak.
Analisis berdasarkan keputusan soal selidik dari Skala Likert, iaitu:

1 =“strongly disagree”
2 =“disagree”,
3 = “neutral”,
4 =“agree”,
5 =“strongly agree”.
Dari keputusan standard division, 19 orang pelajar “agree” dengan pembelajaran secara online.
Rumusan Kebanyakan peserta didik menyertai dalam dua kumpulan bersetuju bahawa nota pembelajaran dan memberikan manfaat dalam hal prestasi pembelajaran =84,97%
Peserta pendidik dari kumpulan eksperimen dan peserta pendidik =72,06% dari kumpulan kawalan percaya bahawa sistem pembelajaran yang dicadangkan dapat meningkatkan keupayaan dalam belajar dan mendapatkan nilai bagus dalam belajar.
Dengan pembelajaran dikalangan rakan sebaya dan online dapat memberi pengalaman kepada pelajar dan meingkatkan tahap pemahaman pembelajaran.
Ulasan Dalam kajian penilaian yang menggunakan pendekatan penilaian formatif, ia merupakan penilaian yang dijalankan secara berterusan untuk memantau prestasi, sama ada prestasi penggunaan sistem, dan juga prestasi pelajar yang menggunakan sistem dan juga prestasi dalam pembelajaran. Penilaian formatif juga lebih kepada penilaian proses dan juga dijalankan secara berterusan.

Jurnal 3: Penilaian dibuat dengan menggunakan mobil untuk menilai peserta dalam menggunakan pembelajaran berasaskan web.
Jurnal 4: Penilaian formatif dijalankan dalam pembelajaran secara online, data yang dijalankan adalah hanya terhadap 19 orang pelajar yang berdaftar.

No comments:

Post a Comment