3 Jurnal Pentaksiran Sumatif
Tajuk | 1)Web-Based Dynamic Assessment: Taking Assessment As Teaching And Learning Strategy For Improving Students’ E-Learning Effectiveness Penilaian Berasaskan Web: Mengambil Penilaian Sebagai Guru Dan Strategi Pembelajaran Untuk Meningkatkan E-Pembelajaran . | 2)Experience On Outcome-Based Teaching And Learning (OBTL) Pengalaman Berasaskan Kepada Pengajaran Dan Pembelajaran. | 3) Focusing On Content Reusability And Interoperability In A Personalized Hypermedia Assessment Tool Penumpuan Pada Kandungan Guna Semula Dan Saling Kendali Dalam Pengajaran Peribadi, Perkakasan Alatan Hypermedia |
Di Tulis Oleh: | Tzu-Hua Wang Department of Education, National Hsinchu University of Education, No. 521, Nanda Rd., Hsinchu City 300, Taiwan, ROC | Oliver Au1 and Reggie Kwan2 1 Department of Computer Science, Loughborough University, UK o.t.s.au@www.lboro.ac.uk 2 Caritas Francis Hsu College, Hong Kong, China rkwan@cfhc.caritas.edu.hk | Fotis Lazarinis & Steve Green & Elaine Pearson |
Tujuan Kajian | Kajian ini menggabungkan format penilaian dinamik yang ditakrifkan oleh Sternberg dan Grigorenko. Kajian ini dijalankan untuk menjawab persoalan: Perbandingan ujian berasaskan web biasa(N-WBT). Bagaimana pelajar dengan pengetahuan yang berbeza, dalam keberkesanan pembelajaran mereka dalam 2 jenis e-pembelajaran yang berbeza iaitu N-WBT danGPAM-WATA.? | Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap keberkesanan OBTL dikalangan 15 orang pensyarah yang mengajar di Universiti, Hong Kong. | Kajian ini dijalankan untuk melihat penilaian dengan menggunakan alatan Hypermedia untuk menilai seminar dewasa. Kajian ini juga mengenai pembangunan alat uji hypermedia termodulasi yang dipanggil iAdaptest, berdasarkan sepenuhnya kepada spefikasi e-learning dan membincangkan bagaimana meningkatkan rekabentuk guna semula dan kaling kendali dari data pembelajaran. Data pembelajaran tersebut termasuk dalam kategori data topik (data topic), profil pengguna (user profile), hasil ujian (testing data), peraturan adaptif (adaptive rules), dan hasil ujian (testing results) yang dikod dalam format XML yang memenuhi Peta Topik, IMS LIP, dan IMS QTl. |
Pendekatan | Menggunakan rekabentuk quasi-ekeperimental untuk meneliti keberkesanan penilaian sistem web. | Menemubual pensyarah universiti mengenai pengalaman mereka mengajar program komputer, berasaskan keputusan dan bagaimana OBTL mempengaruhi mereka dan pelajar. | Menggunakan kaedah temubual dan menggunakan pendekatan pentaksiran formatif dan sumatif. Penilaian yang dibuat adalah berdasarkan beberapa faktor iaitu: -alat yang dibangunkan mudah digunakan oleh pendidik. -pendidik akan menyesuaikan penilaian menggunakan peraturan yang berbeza. -dapat menyokong strategi ujian yang berbeza. -isi penilaian boleh dibahagikan pada aplikasi e-learning yang berbeza. |
Persampelan | Peserta kajian: 3 guru sekolah rendah. 116 orang pelajar grade 6, dari 4 kelas yang menyertai penyelidikan ini. Pelajar tersebut telah mengambil kursus asas komputer dan dipilih secara rawak untuk belajar e-learning dalam 2 kumpulan iaitu: GPAM-WATA N-WBT Kumpulan GPAM-WATA: Lelaki =30 orang Perempuan =28 orang Jumlah = 58 Kumpulan N-WBT Lelaki =29 orang Perempuan=29 orang Jumlah =58 orang Jumlah keseluruhan= 116 orang. | Responden yang terlibat: 15 orang pensyarah universiti di Hong Kong. | Peserta dalam kajian: 11 orang pendidik iaitu: 4-pelatih ilmu komputer 2-guru linguistic sekolah tinggi 5-guru kimia dan fizik |
Instrumen | Menggunakan bahan e-pembelajaran, topic plant do photosynthesis dan penilaian berasaskan web. | Menggunakan pendekatan kualitatif kerana pensyarah universiti tersebut tidak suka dipantau dan mereka inginkan kebebasan dalam mengajar dan membuat penilaian. | Menggunakan kaedah temubual untuk menjawab beberapa persoalan |
Analisis Yang Dijalankan | Menggunakan data kuantitatif yang dikumpul termasuklah skor pre-ujian penilaian sumatif dan skor pra-ujian penilaian sumatif. Analisis dijalankan dengan menggunakan kaedah statistic ANCOVA dan analisis data dengan menggunakan SPSS version 12.0 | Dari hasil temubual untuk menjawab persoalan berikut: -Bagaimana mereka melaksanakan OBTL dalam program pengajaran mereka? -Bagaimana OBTL mempengaruhi murid-murid mereka? -Bagaimana OBTL mempengaruhi mereka? Wawancara yang dijalankan adalah tidak dirakam untuk menggalakkan pensyarah tersebut berkongsi pengalaman mereka dengan bebas, dan identiti mereka tidak dinyatakan. Analisis hanya dijalankan berdasarkan skrip dan pemerhatian penyelidik. Dari 15 orang pensyarah, 13 darinya menerima wawancara mereka tanpa membuat pengubahsuaian . 1 dari mereka meminta pemerhatian perlu dibuat, dan 1 dari pensyarah tersebut berpendapat OBTL adalah negatif, dan data tersebut tidak diterima. Jadi, analisis tersebut dijalankan terhadap 13 orang pensyarah. | Diantaranya ialah: -Adakah Anda Mencari Alat Yang Mudah Digunakan? -Adakah anda mempertimbangkan sistem yang digunakan? -Apa yang penting pada ciri-ciri perkakasan sistem? - Adakah anda fikir bahawa set peraturan adaptif memerlukan pengembangan? -Adakah anda menggunakan sistem dalam kelas anda? -Adakah perkongsian isi kandungan merupakan ciri penting? |
Rumusan | Sistem penilaian berasaskan web dinamik, GPAM-WATA dalam pembangunan penilaian persekitaran berpusat e-learning dalam strategi e-pembelajaran dan pengajaran. Penyelidik juga dapat mengembangkan mekanisme yang lebih efektif untuk mengatasi kesulitan belajar dengan menggunakan e-learning dan dan mencapai keberkesanan yang lebih baik. | Pensyarah yang terlibat dalam kajian ini berpendapat, mereka mendapat penilaian terhadap pelajar dan pelajar mereka mendapat nota-nota secara(online) dalam talian. Mereka juga tidak akan menukar kepada pendekatan non-OBTL. | Dengan adanya alat penilaian, guru dapat membuat ujian adaptif dan non-adaptif. Sifat antaramuka sistem hypermedia yang sederhana dapat membantu pendidik untuk membuat penilaian dengan mudah. |
| Jurnal 1: Penilaian Beasaskan Web Oleh Guru Sekolah Terhadap Pelajar Yang Menggunakan E-Pembelajaran | Jurnal 2: Penilaian sumatif, hanya berdasarkan pengalaman 13 orang pensyarah universiti di Hong Kong dengan menggunakan pendekatan OBTL dalam pengajaran dan pembelajaran. | Jurnal 3: Pentaksiran formatif dan sumatif telah dijalankan dalam kajian ini dengan menggunakan kaedah temubual kepada 11 orang pendidik. |
Ulasan | Kajian penilaian sumatif merupakan pentaksiran formal yang berlaku pada akhir sesuatu unit pengajaran untuk menggredkan pelajar. Penilaian tersebut juga merangkumi pada penilaian keseluruhan dan integrasi kepada beberapa kajian untuk mendapatkan kepada penilaian. Jurnal 1: Penilaian Beasaskan Web Oleh Guru Sekolah Terhadap Pelajar Yang Menggunakan E-Pembelajaran. Jurnal 2: Penilaian sumatif, hanya berdasarkan pengalaman 13 orang pensyarah universiti di Hong Kong dengan menggunakan pendekatan OBTL dalam pengajaran dan pembelajaran. Jurnal 3: Pentaksiran formatif dan sumatif telah dijalankan dalam kajian ini dengan menggunakan kaedah temubual kepada 11 orang pendidik. |
No comments:
Post a Comment