Wednesday, October 13, 2010

3 Jurnal Pentaksiran Dalam Talian


Jurnal Pentaksiran Dalam Talian Dan Ujian Dalam Talian
Tajuk
1)The Student View on Online Peer Reviews

Pandangan Pelajar  Dalam Talian, Ulasan Rakan Sebaya


2)‘There Was A Lot Of Learning Going On’ Using A Digital Medium To Support Learning
In A Professional Course For New HE Lecturers

‘Terdapat Banyak Jenis Pembelajaran’ Menggunakan Medium Digital Untuk Menyokong  Pembelajaran Dalam Kursus Professional Untuk Pensyarah HE Yang Baru.
3) A Mobile Learning Tool to Deliver Online Questionnaires

Alat Komunikasi Pembelajaran Untuk Menyampaikan Soal Selidik Dalam Talian (Online)
Di Tulis Oleh:
Christine Bauer1, Kathrin Figl2, Michael Derntl3, Peter Paul Beran4, Sonja Kabicher3
1 University of Vienna, Faculty of Business, Economics and Statistics, Bruenner Strasse 72, A-1210 Wien, Austria,
chris.bauer@univie.ac.at
2 Vienna University of Economics and Business, Institute for Information Systems and New Media, Augasse 2-6, A-
1090 Wien, Austria, E-mail: kathrin.figl@wu-wien.ac.at
3 University of Vienna, Research Lab for Educational Technologies, Rathausstrasse 19/9, A-1010 Wien, Austria
E-Mail: michael.derntl@univie.ac.at, sonja.kabicher@univie.ac.at
4 University of Vienna, Department of Knowledge and Business Engineering, Rathausstrasse 19/9, A-1010 Wien,
Austria, E-Mail: peter.beran@univie.ac.at
Sarah Chesney *, Caroline Marcangelo
Centre for the Development of Learning and Teaching, University of Cumbria, Bowerham Road, Lancaster, United Kingdom
Luis de-Marcos1, José-Ramón Hilera1, Eva García1, Antonio García1, José-Javier Martínez1,
José-María Gutiérrez1, Roberto Barchino1, Salvador Otón1, José-Antonio Gutiérrez1,
Elena Vilar2, Miriam Martínez1, Salvador Espinosa3
1Computer Science Department. University of Alcalá. Spain.
2Sistema Sanitario de Madrid. Spain.
3Colegio Santa Ana. Guadalajara. Spain.
luis.demarcos@uah.es
Tujuan Kajian
Kajian  ini bertujuan untuk mengkaji kesan dari media untuk aktiviti pandangan pelajar dalam talian dalam pendidikan tinggi berdasarkan penemuan terdahulu dalam kajian dalam konteks pengajaran.
Kajian ini menganalisis proses persepsi pelajar dan hasil ulasan rakan sebaya secara umum dan membandingkannya dengan ulasan rakan sebaya secara face to face. Fokus kajian juga adalah menjawab persoalan berikut:
-Apakah kesan yang dirasakan pandangan rakan sebaya terhadap proses belajar mereka?
-Apakah manfaat dan keterbatasan pandangan rakan sebaya sebagai saranan pembelajaran koorperatif dan bagaimana mereka menyumbang untuk belajar di antara satu sama lain?
-Bagaimana mod ulasan rakan sebaya berbeza dapat meningkatkan proses?

Penyelidikan kajian skala kesil ini adalah untuk mengkaji pengalaman pendidik dari 2 iterasi untuk menyiapkan tugasan teks yang bercampur aduk dalam Medium Digital Personal Learning System (PSL)
Sistem Pembelajaran Peribadi.
Sistem PSL juga dikenal sebagai e-portfolio.
Kajian ini adalah mengenai aplikasi komunikasi baru untuk penilaian yang membolehkan pelajar untuk menguji pengetahuan dan kepakaran dalam sesuatu topik dengan menggunakan soal selidik yang dibuat oleh guru.
Pendekatan
Menggunakan soal selidik secara online (dalam talian) dengan 26 soalan.
Menggunakan soal selidik secara online (dalam talian) dan kumpulan berfokus.
Menggunakan soal selidik secara online (dalam talian)
Persampelan
Seramai 38 dari 52 pelajar yang menyertai kajian ini orang mengisi borang soal selidik dalam talian.  Jadi, kajian dijalankan terhadap 38 orang pelajar(n=38)
Peserta kajian adalah pensyarah baru di Universiti, yang mewajibkan kursus ini.
Kajian dijalankan untuk dua tahun.
Peserta dalam kajian soal selidik dalam talian:
Kajian tahun 1
Bilangan responden : N=14
Kajian tahun 2
Bilangan responden : N=7
Peserta dalam kajian fokus kumpulan:
Kajian tahun 1
Bilangan responden : N=9
Kajian tahun 2
Bilangan responden : N=13

Peserta kajian dari 2 kumpulan ekperimen dari 2 kumpulan yang berbeza dari kursus Teknologi.
14-15 tahun : bilangan peserta kajian 15 (N=15)
17-18 tahun : bilangan peserta kajian 12 (N=12)
Instrumen
Menggunakan soal selidik kepada peserta kajian.
Menggunakan soal selidik dalam talian dan kajian fokus kumpulan kepada peserta kajian.
Menggunakan soal selidik kepada peserta kajian.
Analisis Yang Dijalankan
Analisis dijalankan dengan menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif.
Analisis dijalankan berdasarkan kepada aktiviti  e-portfolio perserta kajian.
Analisis statistic dan t-test
Rumusan
Dari kajian, pelajar membuat ulasan secara komprehensif dan konstuktif. Pelajar juga suka menulis ulasan secara lisan dalam talian.
Dari dapatan kajian, penggunaan PSL banyak membantu dalam dan membantu pelajar untuk belajar. Dengan adanya PSL, banyak terdapat penemuan baru dan dapat melihat perkembangan pada masa akan datang.
Hasil kajian, ia memerlukan sampel yang lebih besar untuk melihat hasil dari kajian.
Ulasan
Jurnal 1: Dari cadangan kajian, persampelan perlu ditambah untuk mempertingkatkan keputusan hasil kajian,
Jurnal 2: Kajian seharusnya dijalankan pada bilangan responden yang agak ramai untuk setiap tahun. Responden juga perlu berbeza dari latarbelakang demografi.
Jurnal 3: Persampelan yang lebih besar diperlukan untuk memperkukuhkan hasil kajian.

No comments:

Post a Comment